MISTÄ TIEDOLLA JOHTAMISESSA
OIKEASTI ON KYSE
Aito tiedolla johtaminen porautuu juurisyihin seurausten tuijottelun sijasta. Vain juurisyihin vaikuttamalla poistatte liiketoiminnan esteet ja hyödynnätte mahdollisuudet.
Tiedolla johtamisen lyhyt oppimäärä
Yrityksen kulttuuri
Yrityksen kulttuurin tila kertoo voiko yrityksen strategia toteutua arjessa.
Kulttuurin tilan analysointi on ensimmäinen askel yrityksen kehittämisessä tiedolla johtamisen keinoin.
Yrityksen liiketoiminnan kunto
Johtamisen, kyvykkyyden ja tehokkuuden analysointi antaa kuvan yrityksen liiketoiminnan kokonaiskunnosta.
Liiketoimintakunnon selvittäminen on kehittämisen toinen askel.
Asiakasmittarit
Asiakasmittarit (asiakastyytyväisyys, NPS, asiakaspito, keskilaskutus, laskutusnopeus jne.) kertovat miten yritys on vastannut asiakkaiden odotuksiin.
Yrityksen talous
Yrityksen talouden tärkeimmät mittarit (liikevaihto, myyntikate, käyttökate, arvo jne.) kertovat miten tuloksellista yrityksen toiminta on ollut.
Yrityksen taloutta ei voi johtaa, koska talous on aina seuraus edellä mainituista.
Yrityksen kulttuuri
Yrityksen kulttuurin merkitys
Kulttuuri on ikkuna, josta yritys näkee asiakkaansa ja asiakkaat yrityksen. Se, mitä kummallekin näkyy, ratkaisee yrityksen kestävän menestyksen. Me käsittelemme yrityksen kulttuuria neljän kulttuurityypin kautta: hajanaisen, vallankäytön, yksilöllisen ja aikaansaavan.
Hajanaisessa kulttuurissa on tyypillistä, että tekemisen tarkoitus, tavoitteet ja pelisäännöt ovat epäselvät.
Vallankäytön kulttuurissa on kaksi puolta: musta ja valkoinen. Musta vallankäyttö merkitsee hyvin käskyttävää ja ankaraa johtamista. Valkoinen vallankäyttö on selkeätä, tasapuolista ja määrätietoista.
Yksilöllisessä kulttuurissa on myös musta ja valkoinen puoli. Musta yksilöllisyys on työn tekemistä omilla säännöillä. Valkoinen yksilöllisyys on yhteisten sääntöjen luonnollista noudattamista.
Aikaansaavan kulttuurin kasvu on luonnollinen seuraus, kun hajanaisuus vähenee. Aikaansaava kulttuuri luo mahdollisuuden kyvykkyyden ja tehokkuuden samanaikaiselle vahvistumiselle.
Yrityksen liiketoimintakunto
Johtaminen
Henkilöstön johtamisessa pureudutaan siihen, miten henkilöstö kokee asioiden, yksilöiden ja tiimien johtamisen sujuvan. Johdon kannalta taas tarkkaillaan mm. esimiestyön kehittämistä ja -arviointia, sekä palkitsemismalleja.
Kyvykkyys
Kyvykkyys ratkaisee menestyksen. Ihmisten oikean kyvykkyyden kasvu on juurisyy tehokkuuden paranemiselle. Kyvykkyyden elementit ovat työkyky, osaaminen ja motivaatio.
Tehokkuus
Tehokkuus tuottaa tulokset. Tehokkuudessa on ytimessä tasapainoisuus ja jatkuva parantaminen. Analyysissa tehokkuuden elementit ovat organisaatio, prosessit ja yhteistyö.
Liiketoiminnan kunto (Talous ja asiakkaat)
Taloudessa tarkastellaan miten tavoitteet ja tilat viestitään henkilöstölle sekä kuinka yhtenäistä talousohjaus on esimiesten osalta. Asiakkuuksien osalta suunnittelu ja asiakaskokemuksen kehittäminen ovat keskeisiä liikevaihdon kasvun ajureita ja raportissa tarkastellaan miten hyvin näitä kehitetään yrityksessä.