Pk-yritysten menestys on aihe, joka kiinnostaa ja puhuttaa jopa ylintä poliittista johtoa. Mikäs ihme tuo on kun missään muualla ei ole syntynyt eikä synny uusia työpaikkoja ja veroa kerättäväksi. Vuodesta 2000 vuoteen 2016 työpaikkojen kasvu Suomessa oli 78.000. Kun suurista yrityksistä hävisi 42.000 työpaikkaa, me pienet ja keskisuuret lisäsimme niitä huimat 120.000.

Eniten uusien työpaikkojen syntyminen mietityttää meitä yrittäjiä henkilökohtaisella tasolla. Ennen kuin valtio pääsee keräämään veroja niin tarttis saada oma ja työtekijöiden elanto kerättyä asiakkailta, kilpaillen kovasti muiden kanssa. 

Mielestäni pk-yrityksen menestys lähtee seuraavista asioista. Ne pohjaavat omaan elämääni, 12 vuoden kokemukseen yrittäjänä ja työskentelyyn asiakasyritysten kanssa. 

  1. Nosta katseesi ja selvitä itsellesi mistä saat todennäköisesti liikevaihtosi kahden vuoden kuluttua. Äläkä katso ainoastaan mistä se tulee nyt ja haaveile tilanteen jatkuvan.

  2. Pohdi kunnolla - ja yhdessä porukkasi kanssa - keitähän on silloin asiakkaina ja mistähän ne haluavat maksaa juuri meille eikä naapurille.

  3. Jatka edelleen saman jengin kanssa miettimistä mitä silloin kannattaa tehdä ja onko se ollenkaan samaa kuin nyt tehdään.

  4. Lopuksi katsotte yhdessä pervorehellisesti miten hyvin nykyinen osaaminen riittää em. tekemiseen ja mitä tarttis silloin osata nykyistä paremmin tai ihan uutena juttuna.

Monet maailman suurimmista ja menestyneimmistä yrityksistä käyttävä tuon tyyppistä rakennetta omassa johtamisessaan. Noita neljää kohtaa kutsutaan Balanced Score Cardiksi tai tasapainotetuksi mittaristoksi.

 Iso juttu ei ole mittarit vaan syy-seuraussuhteet ja riittävän kauas katsominen:

  • rahat tilillä ovat seurausta siitä, kun asiakas osti meiltä eikä kilpailijalta

  • luku viimeisen viivan alla johtuu siitä, kun teimme vain välttämättömän 

  • kaiken juurisyynä on työnsä upeasti tehneet ihmiset, joiden työkyky näkyy uusien asioiden halukkaana oppimisena ja käyttöönottona